Linie Royal Jordanian odebrały dziś (28 maja) w Tuluzie pierwszego airbusa A320neo. Pierwsza z 20 maszyn z rodziny A320neo jest leasingowana od firmy Avolon, a napędzają ją najnowsze silniki Pratt & Whitney.
Jak informuje Avolon, jest to pierwszy z ośmiu samolotów A320neo, które lessor dostarczy w ciągu najbliższych 12 miesięcy do jordańskiego przewoźnika.
- Cieszymy się, że dzięki pierwszej dostawie samolotu A320neo możemy wzmocnić naszą współpracę z Royal Jordanian. Jesteśmy dumni, że możemy odgrywać kluczową rolę w planach rozbudowy floty linii lotniczej, wykorzystując nasze duże portfolio zamówień, aby wspierać przyszły rozwój Royal Jordanian. W związku z ciągłym wzrostem ruchu pasażerskiego w regionie z niecierpliwością czekamy na przyszłe możliwości współpracy - powiedział Paul Geaney, prezes i dyrektor handlowy Avolon.
Najnowszy i pierwszy nowy odebrany airbus A320neo linii Royal Jordanian, to maszyna o numerze seryjnym MSN 12304 i rejestracji JY-RAD wyprodukowana w zakładach Airbusa w Tuluzie. Nowy Airbus napędzany jest silnikami Pratt & Whitney PW1100G i jest leasingowany od firmy Avolon. Samoloty A320neo będą obsługiwane przynajmniej w dwóch konfiguracjach pokładu. Jedna z nich, zaprezentowana w pierwszym z odebranych samolotów, to jednoklasowa ze 180 fotelami w klasie ekonomicznej w układzie siedzeń 3-3. Natomiast druga będzie dwuklasowa dla 150 pasażerów: 12 w klasie biznes (2-2) oraz 138 w klasie ekonomicznej (3-3). Zaś w A321neo maja pojawić się rozkładane fotele klasy biznes.
- Dostawa naszego pierwszego samolotu A320neo stanowi ważny kamień milowy w naszej strategii modernizacji floty. Ten samolot, dzięki zaawansowanej technologii i zwiększonej efektywności paliwowej, pozwoli nam oferować pasażerom lepsze usługi, jednocześnie zmniejszając nasz wpływ na środowisko. Samolot ten, wyposażony wyłącznie w fotele klasy ekonomicznej, będzie obsługiwał wiele popularnych tras turystycznych, wspierając nasz cel promowania Jordanii jako preferowanego miejsca docelowego. Wzmacnia on również naszą rolę jako preferowanego przewoźnika łączącego pasażerów z kluczowymi miastami na Bliskim Wschodzie i w Europie - skomentował Samer Majali, wiceprezes i dyrektor generalny Royal Jordanian.
Flota przewoźnikaFlota Royal Jordanian składa się z 29 samolotów: siedmiu airbusów A320, trzech A320neo (dwa zaparkowane i formalnie nie odebrane ze względu na problemy z silnikami PW i wyposażenie kabiny), dwóch A321, jednego A321F, siedmiu boeingów B787-8 Dreamliner, dwóch embraerów E175, jednego E195,
czterech E190-E2 oraz dwóch E195-E2. Obecnie linia oczekuje na dostawę 22 samolotów: 14 airbusów z rodziny A320neo, dwóch embraerów E195-E2 oraz sześciu boeingów B787-9 Dreamliner.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3 800-4 000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP 1A oraz Pratt Whitney napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż A320 poprzedniej generacji.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 11 128 maszyn z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 065 A320neo, 7 006 A321neo, co daje około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 914 maszyn z rodziny A320neo: 31 A319neo, 2 182 A320neo oraz 1 701 A321neo.